Hello Tuesday social media

10 social media trends die je niet wil missen

Het is drukker dan ooit op social media. Elke dag proberen steeds meer merken, bedrijven en influencers een beetje aandacht te krijgen. Hoe ga je daarmee om als (social media) marketeer? En hoe zorg je voor een ijzersterk verhaal? In elk geval door dichtbij je doelgroep te blijven en op de hoogte te zijn van trends en de laatste ontwikkelingen van social media. Want die gaan razendsnel.

Daarom hierbij een top 10 lijstje (yes, fijn hè) met de belangrijkste ontwikkelingen van social. Zodat jij weer helemaal bij bent en indruk kan maken op je collega’s of baas (of jezelf natuurlijk). Let’s get social!

#1 Connectie + Community + Experience

Wist je dat Amerika zo’n 10 jaar voorloopt op Nederland wat betreft marketing? Het is dus helemaal geen slecht idee om af en toe bij ze te spieken. Volgens experts daar is de nieuwe mindset van social dat de relatie die we bouwen met onze klanten belangrijker is dan de producten en diensten die we verkopen. Logisch wel, want de maatschappij is steeds meer marketing moe. Er komen zoveel boodschappen op ons af dat we het liefst onze aandacht en geld besteden aan merken of producten met een echt verhaal. Merken zullen zich steeds meer moeten gaan gedragen als mensen. Hoe doe je dat? Door te participeren in besloten groepen en communities, maar ook gebruik te maken van direct messages. En zie ook je reacties onder je post, video of van je story als kans(!) voor dialoog met je doelgroep. Engagement, engagement en nog eens engagement.

Minimaliseer je uitingen, bouw een echte relatie op met je doelgroep en grijp die kans om in kleinere groepen te gaan participeren.

#2 Authentieke influencers

Hierboven had ik het over marketing moe. En dat geldt eigenlijk ook voor influencer marketing (moe). Steeds meer consumenten hebben het door als een campagne gepromoot wordt door een influencer. Hoewel influencer marketing steeds transparanter wordt, is het nog belangrijker om een crystal clear influencer strategie te creëren voor je merk. Ga een echte relatie aan met je influencers, zorg dat ze je merk en je doelen supergoed kennen en laat ze op hun eigen authentieke manier communiceren met hun doelgroep over jouw merk. Geef ze speelruimte. Zij blij, jij blij.

Tip: kijk eens binnen je eigen organisatie welke influencers er rondlopen. Wie weet er veel over een bepaald onderwerp? Hoe kun je ervoor zorgen dat zij de voice of the organization worden? Maak van je medewerkers authentieke merkwerkers. Daarover later meer…

#3 Kijk verder dan Facebook

Hoewel Facebook nog steeds enorm is, groeit zusje Instagram razendsnel. Net zoals Pinterest, Quora, TikTok en Reddit. Zeker die laatste groeit enorm in Amerika. Wist je dat 32% van alle Amerikanen actief zijn op Reddit? Ging dat niet ook ooit zo met Facebook? Neem Reddit serieus als merk en schrijf hem alvast met potlood in je marketingplan. Begin klein, doe wat onderzoek en zet het op de agenda van je volgende social meeting.

#4 Social Analytics zijn de heilige graal

Slimme marketeers investeren in goede tools om te meten en hun social media te monitoren. Zo ingericht dat ze direct bedrijfsresultaten laten zien. Buffer heeft een fijne lijst opgesteld met gratis en betaalde tools. Check it out!

#5 Strategische inzet van employee advocacy

Je las het hierboven al: maak van je medewerkers merkwerkers. Doe dit door te starten met een kleine groep influencers die zelf al actief bedrijfscontent delen en een groot bereik hebben.

Help hun door makkelijk deelbare content te creëren en geef zelf het voorbeeld. Ze worden door de buitenwereld erkend als specialisten op hun gebied, maar interne erkenning reikt ook ver. Om je medewerkers te motiveren is het effectief om hen te laten zien wat hun bijdrage oplevert. Zo’n overzicht zou je zelf ook leuk vinden om te krijgen, toch?

#6 Stop being boring! Word creatief.

Het interesseert niemand iets dat je een mooi nieuw product hebt. Het interesseert pas iemand iets als ze weten welk verschil je voor hen maakt. Bedenk toffe content, zoals korte video’s bij een event over architectuur waar mensen praten over hun oplossingen, hoe het idee is ontstaan en hoe het is gebouwd. Gebruik diverse formats, korte animaties, gifjes en video’s om de kijker te inspireren en in actie te komen en neem de volgende tip hieronder ook serieus.

“If Facebook is selling the past and Twitter the present, Pinterest is offering the future. And the future is where marketers want to live.”

– Ben Silbermann

#7 Verhalen, verhalen, verhalen

Micro video’s en dagelijks posten in stories zorgt voor meer bereik met je doelgroep en verhoogt je engagement. Stories zijn dus een perfecte manier om de aandacht te vangen in een paar seconden, zeker voor een doelgroep die houdt van authentieke, creatieve content. Ook zorgt het ervoor dat er een gezicht achter je merk wordt geplaatst. Ik zie nog zoveel merken en bedrijven om mij heen die vanuit product communiceren in plaats van emotie. Zonde!

Pas storytelling toe in je social media, speel in op emotie en maak het persoonlijk. Laat bijvoorbeeld de mensen achter het merk zien, de oprichter, de klanten, de makers en natuurlijk de medewerkers. Laat je doelgroep mee praten. Stel actief vragen aan de community. En beschouw social media als ‘look book’ van je merk. De reden waarom ze jou volgen is omdat je een tof verhaal te vertellen hebt.

Tip: vragen, polls, countdowns en emoji-slider stickers zorgen niet alleen om meer betrokkenheid, ze zorgen ervoor dat Instagram Stories beter blijven ‘plakken’. Met andere woorden, mensen blijven langer hangen als er iets is om méé te communiceren.

#8 YouTube en video

YouTube is groter dan Facebook. Veel groter. YouTube is een zoekmachine en social media platform in één. Gebruik dus zoekwoorden (of keywords) op zoveel mogelijk plaatsen op YouTube. In je profiel, je video’s en in al je titels, thumbnails, etc. Need I say more?

#9 User generated content

De droom van elke marketeer, maar wat toch lastig blijkt in de praktijk: user generated content. Er zijn legio voorbeelden te benoemen van merken die dit geweldig doen. Maak het toegankelijk voor jezelf en minimaliseer ook hierin weer. En bedenk: jouw (potentiële) klanten vinden content die door een bekende is geplaatst veel interessanter en overtuigender dan diezelfde content die door een merk gepost is. Dan weet jij wel wat je te doen staat…

#10 Pinterest

Last but definitely not least. Pinterest is een super interessant marketingkanaal. Sommige experts zeggen dat het geen social media, maar een e-commerce platform is. Of beter: een visuele zoekmachine waar mensen nieuwe dingen ontdekken. Pinterest heeft zo’n vier miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan bijna een miljoen dagelijks actief op zoek is naar producten en diensten. Mét een koopintentie.

Bijna 90% van de pinners gebruikt Pinterest voor dingen in de toekomst. Zoals het plannen van een reis, het uitzoeken van een nieuw interieur of het zoeken van een vegetarisch gerecht voor vier personen. De dynamiek en energie is ook echt anders op Pinterest. Waar wacht je nog op? Begin vandaag nog een zakelijk Pinterest account.

Ik ben erg benieuwd naar jouw mening en blik op de toekomst van social media. En denk erom: blijf innoveren, kom in contact met je doelgroep, evalueer en blijf er vooral plezier in hebben!